نوشته شده توسط : محمد صالح

 

دانلود مقاله معماری مسجد احمدبن طولون

مسجد احمد ابن طولون

ابن طولون ، جامع سومین مسجد ساخته مسلمانان در مصر و یکی از بزرگترین مساجد کهن جهان اسلام که به فرمان احمد بن طولن در ناحیه القطایع در حومه فسطاط بر روی جبل یشکر برپا گردید . کندی گوید : احمد ابن طولن در ۲۵۹ ق دستور داد تا مسجد جامعی بسازند و نیز می گوید در ۲۶۴ ق ساختمان آن آغاز و در ۲۶۶ ق پایان گرفت ، اما به گفته کرسول ساختمان ان در ۲۶۵ ق پایان یافته است و وجود کتیبه ای  بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد تاریخ برپایی بنا در رمضان ۲۶۵ است و وجود کتیبه ای بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد که حاوی تاریخ بر پایی بنا در رمضان ۲۶۵ است ، این مطلب را تاکید  می کند )
مسجد از نظر معماری طرحی بسیار ساده دارد . بنا شامل یک صحن مربع به ابعاد تقریبی ۹۲ متر است که از ۳ سو رواقی با ۱۳ چشمه طاق در ۲ ردیف ، و از سوی قبله(جنوب شرقی )رواقی با ۱۷ چشمه طاق در ۵ ردیف را در بر می گیرد . با احتساب عرض رواق ها مجموع بنا و صحن مستطیلی است که به ابعاد ۲۶/۱۲۲ و ۳۳/۱۴۰ متر . در بنای مسجد به جای ستون از جرز بهره گرفته اند .کلیه دیوار ها ، جرز ها و چشمه ها ی شبستان ها یکسره از آجر سرخ رنگ به اندازها های ۵/۴ در  ۵/۸ تا ۸ در ۱۸ تا ۱۹ سانتی متر در ملاطی ضخیم  چیده شده و یک قشر گچ سخت آنها راپوشانیده است .
طاق ها از نوع نوک تیز (شکسته) است و پایه های حمال آن را جرز های مکعب مستطیل ستبر به ابعاد ۴۶/۲ در ۲۷/۱ متر تشکیل می دهد که به فاصله ۶۰/۴ متر از یکدیگر قرار دارند . نمونه پیشین این گونه جرز ها در مساجد المتوکل و ابودلف در سامره نیز دیده میشود
( شاید بتوان به روایت بلوی را در مورد نیاز به ۳۰۰ ستون برای ساختن مساجد مورد نظر احمد بن طولون و پیشنهاد معمار مصرانی سازنده مسجد برلی ساختن بنایی مه به جز ۲ ستون سمت قبله (محراب ) به ستون دیگری نیاز نداشته باشد توجیهی برای این روش جدیدو ناشناخته در معماری مساجد مصر دانست .
مسجد احمد ابن طولون
ویژگی های معماری :
تزئینات بنا
سقف :
فواره :
زیاده :
مناره :

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله معماری مسجد احمدبن طولون ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود مقاله سبک معماری سرای گلشن

سبک معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی

قبل از اینکه به مصرفی و بررسی بناهای مورد بحث بپردازیم، لازم است که تعدادی از کلمات به کار رفته در متن را مصرفی و معانی و مفاهیم و مورد امتهایی که از نظر ما به یا کلمات تعلق می گیرد را بیان کنیم.
سرا: به بنایی گفته می شود که حیاط در میانه دارد و دور تا دور حیاط را حجره هایی در یک یا دو طبقه فرا گرفته اند.
تیمچه: این فضا به عوض حیاط، فضایی مسقف دارد که دور تا دور آن حجره ها در یک یا دو طبقه قرار دارند. سقف اغلب تیچه ها پر کار است و نورگیرهایی دارد.
بازانداز: محلی که در آن اجناس تخلیه و بارگیری می شوند.
دالان: فضای ممتد مسقف که ارتباط بین بناهایی مثل سرا و تیمچه را با راستة بازار یا بقیه قسمتها فراهم می سازد.
بازشوی چوبی : در و پنجره ای که با چوب ساخته و تزئین شده است و می تواند با لولا جابه جا شود یا به کل برداشته شده، کنار گذاشته شود.
v      در بررسی موارد خاص هر جا معانی و مفاهیم جدا از بحثهای معمارانه دریافت کردیم از علامت (*) در مصرفی آن استفاده کردیم، اغلب این دریافتها درونی بوده و بحثی دربارة آن صورت نگرفته و فقط در جهت بیان تأثیرات فضایی بر روح و روانمان بازگو شده است.
ترکیب بندی کلی فضا ها :
به طور کلی می توان گفت سرا، با مطرح ترین واحد تشکیل دهنده و خود یعنی حیاط، هیت گرفته و در اطراف حیاط، واحدهای تجاری شروع به شکل گیری و فعالیت کرده اند. این واحدها از کوچکترین خود، یعنی حجره گرفته تا حیاطهای کوچکی که مصرفی شدند همه رو به مرکز مجموعه یعنی حیاط دارند.
این ارتباطیا کاملاً مستقیم است با مثل حجره های داخل حیا.
و یا غیر مستقیم؛ مثل حجره های دالانها و حیاط های کوچک که توسط دالانها به سم حیاط کشیده شده اند.
در هر صورت ترکیب بندی کل فضا به وحدت و یکپارچگی و از همه مهمتر ارتباط در مرکز سرا یعنی حیاط می انجامد.
با وجود این همه در ارتباط تیمچة پوستی گلشن استقلال هر کدام از واحدها، خصوصاً تیمچه به خوبی حفظ شده است. این ارتباط شدید در بطن هنجارهای بازار و تعاریف تیمچه و سرا نهفته باشد
مصرفی واژه ها:
ترکیب بندی کلی فضاها:
مصرفی کلی مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی:
حیاط :
نور در حیاط:
تناسبات حیاط:
محورهای حیاط:
محورها:
نماهای حیاط:
حرکت در حیاط:
تأثیر آب و گیاهان در حیاط:
دالان ها:
نور در دالانها:
بررسی « نور» در دالانها
شکست و پرسپک+تیو در دالانها:
تغییر ارتفاعات در دالانها:
مقایسه حجره های بالا و پایین دالانها:
فرم سقف در دالانها:
فرم بازشوهای حجره‌های دالانها:
تیمچه پوستی:
سقف تیمچه:

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله سبک معماری سرای گلشن ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

معماری سرای دوستی (مرکزنگهداری کودکان خیابانی)

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول :
مطالعات اقلیمی و جغرافیائی منطقه:
۱-۱- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران:
۱-۱-۱- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیکی شهر تهران
۲-۱-۱- ساختار جمعیتی شهر تهران
۲-۱- موقعیت جغرافیائی
۳-۱- موقعیت طبیعی
۴-۱- پهنه بندی خطر زمین‌لرزه در تهران
۵-۱- ویژگیهای اقلیمی:
۱-۵-۱- دما
۲-۵-۱- میزان بارش
۳-۵-۱- رطوبت نسبی
۴-۵-۱- روزهای یخبندان
۵-۵-۱- روزهای بارانی
۶-۵-۱- باد
۷-۵-۱- تأثیر جهات وزش باد در ساختمان
۸-۵-۱- تأثیر جهات تابش خورشید در استقرار ساختمان
۹-۵-۱- ارتفاع بناها
۱۰-۶-۱- بررسی و نتیجه‌گیری از آمارهای موجود جغرافیائی و اقلیمی منطقه
۷-۱- احکام و ضوابط طراحی معماری
منابع و ماخذ فصل اول
فصل دوم:
تعریف و تبیین موضوع پروژه و نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع:
۱-۲- تعریف و تبیین موضوع
۲-۲- تعریف کودک
۱-۲-۲- تعریف کودکان خیابانی
۳-۲- تاریخچه کودکان خیابانی
۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در جهان
۱-۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در ایران
۵-۲- «کودک در خیابان» و «کودک خیابان»
۶-۲- عوامل موثر بر خیابانی شدن کودکان
۷-۲- بزهکاری و بزهدیدگی کودکان خیابانی
۸-۲- وضعیت بهداشتی کودکان خیابانی
۹-۲- وضعیت روانی- اجتماعی کودکان خیابانی
۱-۹-۲- مدرسه (اجتماع)
۲-۹-۲- وضعیت روانی
۳-۹-۲- مشکلات رفتاری
۱۰-۲- اقدامات ملی انجام شده در مورد این کودکان
۱-۱۰-۲- سازمان بهزیستی
۲-۱۰-۲- شهرداری
۳-۱۰-۲- سازمان بین‌المللی
۱۱-۲- آمار کودکان خیابانی
۱۲-۲- نتایج بدست آمده از تحقیق دکتر رسول روشن در رابطه با وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی کودکان خیابانی ایران
۱۳-۲- مقالات برخی از جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی
۱۴-۲- نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع فوق
۱۵-۲- پیوست مقالات جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی
منابع و ماخذ فصل دوم
فصل سوم:
مباحث عمومی مرتبط با پروژه:
۱-۳- مصاحبه با آقای دکتر اقلیما (عضو هیئت علمی دانشکده بهزیستی و توانبخشی کشور)
۲-۳- مصاحبه با خانم کاووسی (کارشناس قسمت آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران)
۳-۳- مصاحبه با خانم قلی‌زاده و آقای نریمانی (افراد فعال در رابطه با کمک به این کودکان
۴-۳- مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک
۵-۳- راهکارهائی برای جلوگیری از بوجود آمدن یا کاهش کودکان
خیابانی
۶-۳- روانشناسی دوران نوجوانی
۱-۶-۳- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان
۲-۶-۳- شناخت خصوصیات فیزیکی کودکان و نوجوانان
۷-۳- کودک، معماری و فضا
۱-۷-۳- دریافت حسی و هوشی فضای معماری
۸-۳- معماری برای کودکان
۹-۳- طراحی فضا با توجه به مشکلات رفتاری و روانی کودکان و
نوجوانان
منابع و ماخذ فصل سوم
فصل چهارم:
بررسی مراکز کودکان خیابانی متناظر با طرح مجموعه مورد نظر خارجی و نقد و بررسی بازدیدهای انجام شده از مراکز داخلی:
۱-۴- مراکز خارجی:
۱-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی ترکیه
۲-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی کنیا
۳-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی برزیل (شهر مارینگا)
۴-۱-۴- پروژه ملی کودکان خیابانی فیلیپین (از سال ۱۹۸۶ تا کنون)
۵-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی هندوستان
۶-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی آفریقای جنوبی
۷-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی کانادا
۲-۴- مراکز داخلی:
۱-۲-۴- مجتمع خدمات رفاهی- بهزیستی سبزوار
۱-۱-۲-۴- موقعیت
۲-۱-۲-۴- اجزاء طرح
۳-۱-۲-۴- معرفی کم و کیف معماری طرح
۲-۲-۴- بازدید و تحلیل مرکز کودکان خیابانی قرنطینه یاسر
۳-۲-۴- بازدید از مراکز بعثت و شبانه‌روزی عاصف
۴-۲-۴- بازدید از مراکز کودکان خیابانی اسماعیل محمدی
منابع و ماخذ فصل چهارم
فصل پنجم:
معرفی سایت پروژه:
۱-۵- موقعیت شهری منطقه ۱۵ تهران
۱-۱-۵- تراکم جمعیت و کمبود امکانات رفاهی
۲-۱-۵- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌های ساکن منطقه ۱۵ تهران
۲-۵- کاربری پیشنهادی در طرح تفضیلی
۳-۵- زمین پروژه و قابلیتهای آن
۱-۳-۵- جنسیت خاک سایت
۲-۳-۵- آب در منطقه طرح
۳-۳-۵- کوههای متصرف در منطقه طرح
۴-۳-۵- موقعیت گسل زلزله نسبت به منطقه طرح
۵-۳-۵- بررسی معیارهای مربوط به محیط طبیعی و جغرافیا
۶-۳-۵- دسترسیهای سایت
۱۰-۵- چکیده
منابع و ماخذ فصل پنجم
فصل ششم:
بررسی ابعاد، استانداردها و چگونگی تعیین برنامه‌ریزی فیزیکی:
۱-۶- تعیین برنامه‌ریزی کالبدی سایت
۱-۱-۶- ساختمان اداری
۲-۱-۶- ساختمان خوابگاه
۱-۲-۱-۶- قسمت خوابگاه‌ها
۲-۲-۱-۶- آشپزخانه
۳-۲-۱-۶- محل ذخیره مواد و سردخانه
۴-۲-۱-۶- محل تهیه غذا
۵-۲-۱-۶- محل طبخ
۶-۲-۱-۶- محل غذاخوری
۱-۶-۲-۱-۶- سرو غذا
۲-۶-۲-۱-۶- سرویسها
۷-۲-۱-۶- رختکن و سرویسها
۸-۲-۱-۶- محل پارک ماشین و بار انداز
۹-۲-۱-۶- رختشویخانه
۱-۹-۲-۱-۶- منطقه یا آماده‌سازی
۲-۹-۲-۱-۶- قسمت شستشو
۳-۹-۲-۱-۶- قسمت خشک کن
۴-۹-۲-۱-۶- محل اتوکشی
۳-۱-۶- ساختمان اجتماعات
۱-۳-۱-۶- سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر سر پوشیده)
۲-۳-۱-۶- نمازخانه
۳-۳-۱-۶- کتابخانه
۱-۳-۳-۱-۶- جا برای گذاشتن وسائل
۲-۳-۳-۱-۶- مخزن کتاب
۳-۳-۳-۱-۶- سالن مطالعه
۴-۱-۶- ساختمان آموزشی
۱-۴-۱-۶- گالری
۲-۴-۱-۶- کلاسهای آموزشی
۳-۴-۱-۶- آتلیه‌ها (کلاسهای هنری)
۴-۴-۱-۶- سمعی و بصری
۵-۱-۶- کارگاههای تخصصی
۱-۵-۱-۶- نکاتی در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی کارگاهها
۱-۱-۵-۱-۶- محوطه انبار و نگهداری
۲-۱-۵-۱-۶- محوطه تدریس
۳-۱-۵-۱-۶- ماشین‌آلات
۶-۱-۶- غرفه‌های فروش و تریا
۷-۱-۶- فضاهای سبز و ورزشی
۸-۱-۶- نگهبانی
۲-۶- سازه
۳-۶- تاسیسات
۱-۳-۶- گرمایش
۲-۳-۶- حرارت مرکزی
۳-۳-۶- تهویه
۴-۳-۶- خنک‌سازی مکانیکی
۵-۳-۶- تهویه مطبوع
۴-۶- نتیجه‌گیری جهت ریختن برنامه فیزیکی طرح
منابع و ماخذ فصل ششم
فصل هفتم:
توضیح روند طراحی و شکل‌گیری احجام در سایت
فصل هشتم:
نقشه‌های طراحی شده در مورد سایت سازمان بهزیستی کشور برای استفاده کودکان خیابانی (برای دوستی)

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه معماری سرای دوستی مرکزنگهداری کودکان خیابانی ,
:: بازدید از این مطلب : 463
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود مقاله تعمیر و نگهداری موزه ایران باستان

تعمیر و نگهداری موزه ایران باستان

فهرست
تاریخچه
سردرباغ ملی
معرفی بنا
شناسایی فنی و روش ساخت درها
آسیب شناسی
طرح مرمت
گزارش تصویری عملیات
موزه ایران باستان
دوران پیش از تاریخ
مجموعة تاریخی و لرستان
موزه دوران اسلامی
مجموعه مهر و سکه
تاریخچه

سر در باغ ملی عمارتی است ساخته شده بسال ۱۳۴۰  هجری قمری.این عمارت بر سکوی عمارت دیگری در همین مکان و با شمایلی نه چندان بی شبا هت با بنای اولیه ساخته شد.درشمال عمارت سردر باغ ملی میدانی بوده که تمرینات نظامی قشون ،در عهد قاجار در آن انجام می پذیرفته ،وبه نام میدان مشق معروف بوده است.میدان مشق حد فاصل بین خیابانهایی بوده که امروزه با نامهای خیابان سرهنگ سخایی درشمال ،خیابان امام خمینی در جنوب ،خیابان سی تیردرغرب و خیابان فردوسی درشرق داشته نامیده می شود.میدان مشق از میادین عهد فتحعلیشاه قاجار می باشد ودر آن دوره تنها بنای موجود درآن، ساختمان قزاقخانه در شمال آن بوده است. در،ورودی ضلع جنوبی این میدان بنای سر دری وجود داشته که پس از تغییر کاربری میدان از محل تمرینات نظامی به باغ ملی،که درعهد سردار سپهی رضا خان اتفاق افتاد،عمارت سر درقبلی،مشخص گردد که این عمارت قبلی تخریب ودر جای آن عمارت فعلی بنا گردید. بر اساس تصاویر بر جای مانده از عمارت مشابهت زیادی با عمارت تخریب شده قبلی دارد.میدان باغ ملی بعد ها با ساخته شدن عمارت های دولتی در آن رفته رفته موجودیت باغ مانند خود را از دست دادو با ساخته شدن ساختمانهای شهربانی کل کشور، ساختمان موزه ایران باستان،ساختمان شرکت نفت ایران و انگلیس ،ساختمان وزارت خارجه و کتابخانه ملی در آن بصورت مرکز ساختمانهای اداری درآمد و ازآن میان تنها عمارت سردر باقی ماند ونام آن سینه به سینه با نام باغ ملی تداوم یافت.بر دروازه های عمارت سر در باغ ملی یک سال پس از اتمام بنا، درهایی نصب گردید که بسیار با شکوه و زیبا بودند و خوشبختانه با گذشت زمان و بی مهری آن، هنوز هرچند با پذیرش آسیب اما درها پای برجای مانده ا ند.

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله تعمیر و نگهداری موزه ایران باستان ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

پیشنهاد معماری برای شهر سنندج

در شهر سنندج طبق نتایج همدمای مؤثر ۷۷ درصد اوقات سال احساس سرما وجود دارد و حدود ۳ درصد شرایط گرم وجود دارد و حدود ۲۰ درصد آسایش حرارتی برقرار است . بنابراین اولویت  معماری در شهر سنندج مقابله با سرمای هوا در طول سال مخصوصاً فصل پاییز و زمستان می باشد . در مرحله دوم باید تا حد امکان با گرمای طاقت فرسایی تابستان مقابله نمود. بجز پیشنهادات که در معیار ماهانی برای شهر سنندج شده است می توان پیشنهادات زیر را برای بیشتر کردن محدوده آسایش حرارتی بکار برد .
الف )‌در خصوص مقابله با سرما پیشنهادات زیر  را می‌توان بکار برد :
پیشنهاد اول :
فضاهای داخلی ساختمان از همدیگر تفکیک شود و هر کدام به اندازه‌ مورد نیاز گرم شوند – مثلاً لزومی ندارد که به طور دائم اتاق خواب یا حمام و بعضی فضاهای غیر ضروری را گرم نگه داریم . همچنین می توانیم به وسیله نصب در ، در بین فضای داخلی منزل و راه پله‌ای که به بالا می رود از اتلاف گرما جلوگیری نمود.
پیشنهاد دوم :
استفاده از پنجره های که در سقف منازل تعبیه می شوند برای ورود به نور خورشید در فصل زمستان مفید هستند ولی شکل استفاده از این پنجره ها در فصل تابستان با عبور نور و انرژی خورشید به داخل منازل باعث گرم شدن فضای داخلی ساختمان می شوند. برای ا مقابله با گرمای ورودی از این پنجره ها در فصل تابستان باید از سایه بانها استفاده شود . البته تعبیه یک دریچه قابل باز و بسته شدن در این پنجره ها می تواند جهت ایجاد کوران در فضای ساختمان برای فصل گرم مؤثر باشد .
پیشنهاد سوم :
استفاده بهینه از وسایل گرمای زای داخل ساختمان می تواند اتلاف انرژی را به حداقل برساند برای نمونه می توان امتداد لوله را در فضای منزل طولانی تر کرد تا هوای گرم تر دیرتر به خارج منزل هدایت شود یا میتوان با گذاشتن یک مخزن آب کنار بخاری از گرمای مخزن آب استفاده کرد . در نهایت با درزگیری روزنها و استفاده از پنجره های دوجداره می توان اتلاف حرارت را به حداقل رساند .
پیشنهاد معماری برای شهر سنندج
پیشنهاد دوم :
پیشنهاد سوم :
نتیجه گیری نهایی درباره میزان آسایش اقلیمی
نتیجه گیری کلی درباره میزان سازگاری عناصر معماری قدیم و جدید با اقلیم شهر سنندج
معیار آسایش ماهانی برای شهر سنندج
رطوبت،‌بارندگی و باد:
نتایج تطبیق پلانهای تهیه شده عناصر اقلیمی معماری قدیم و جدید با پیشنهادات معماری ماهانی در سنندج

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله پیشنهاد معماری برای شهر سنندج ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

نقش مهندسی Piping در پروژه های ساختمانی

فهرست مطالب
نقشه ها و مدارک مورد نیاز در طراحی Piping 4
دیاگرام جریان یا فرآیند (PFD) 6
دیاگرام لوله کشی به همراه ابزار دقیق (P&ID) 6
Line List 8
لیست تجهیزات (Equipment List) 8
Piping Specification 9
Plot Plan 10
نقشه های طراحی Piping 12
مدلهای اشل (Scale) و نقشه های مرکب ۱۳
نقشه های ایزومتریک Piping 14
ایزومتریک ساپورت ۱۵
نقشه های بازرسی تیم در حال سرویس ۱۶
Material of Piping 16
Line Direction Change 24
موارد استفاده از Bend 26
اقلام مورد استفاده در تغییر سایز Line Size Reduction 26
انواع شیرهای نوع دروازه ‌ای (Gate Valves) 32
Solid wedge gate valve: 32
Double disc parallel-seatgate valve: 33
Double disc (splitwedg lgate valve): 33
Single seat single disk gate valve: 33
Single disk parallel seat gate valve: 34
Plug gate valve: 34
Plug valve: 34
Line blind valve: 35
شیرآلات مناسب برای تنظیم جریان ۳۵
Reqular disk glob valve: 36
Plug Type disk globe valve: 36
Wye body globe valve: 36
Composition globe valve: 36
Double disk globe valve: 37
Needle valve: 37
Squeeze valve: 37
Pinch valve: 37
Rotary ball valve: 38
Butterfly valve: 38
Swing check valve: 39
Tiling check valve: 40
Piston check valve: 40
Lift check valve: 40
Stope check valve: 41
Ball check valve: 41
Wafer check valve: 41
شیرهای کنترل و تنظیم کننده های فشار ۴۱
۸-۸ ۴۱
لوله کشی انعطاف پذیر (flexible piping) 52
انواع تکیه گاههای وزنی ۵۴
انواع مهارکننده های صلب ۵۸
فصل دوم ۷۷
مقدمه ۷۸
بخش سوم ۱۰۲
بخش چهارم ۱۰۵
بخش پنجم ۱۰۷
بخش ششم ۱۰۸
مهندسی Piping سه شاخه کلی را شامل می شود:
۱) Material of Piping
2) Supporting & Stress Analyse
3) Design
در این جا به بررسی مدارک مورد نیاز برای شروع یک پروژه در یک واحد فرآیندی می پردازیم هر پروژه شامل سه بخش و یا سه مرحله می باشد که شرکتهای مجری انجام پروژه براساس نوع فعالیت تقسیم بندی می شوند. سه بخش کلی پروژه عبارتند از:
۱) Engineering 2) Procurment 3) Construction
مرحله اول: بخش مهندسی یا همان بخش طراحی انجام پروژه می باشد.
مرحله دوم: تهیه ابزار آلات لازم برای انجام پروژه می باشد.
مرحله سوم: ساخت و ساز پروژه می باشد.
شرکتهای مختلف بنا به نوع فعالیت به شرکتهای EPC یا EP و یا PC تقسیم بندی می شوند عمده شرکتهای معتبر در این صنعت از نوع شرکتهای EPC هستند.
در این مرحله به معرفی نقشه ها و مدارک مورد نیاز برای انجام یک پروژه می‌پردازیم.
نقشه ها و مدارک مورد نیاز در طراحی Piping
به منظور انجام فعالیتهای مربوط به یک پروژه لازم است که یک تیم پروژه تحت نظر یک مدیر پروژه مشغول شوند. مدیر پروژه مسئول و کنترل کننده تمامی فعالیتها بوده و پاسخگوی مسائل مربوط می باشد. افراد مشغول در انجام پروژه مسائلی از قبیل طراحی مهندسی، زمان بندی و قیمت تمام شده را در موارد مختلف به مدیر پروژه ارائه می کنند که البته معمولاً این موضوع شامل مسائل فنی پروژه نمی شود.
دپارتمان مهندسی مکانیک مهندسین را برای انجام یک پروژه خاص در زمینه های زیر بکار می گیرد. این زمینه ها عبارتند از: طراحی سیستمها و تجهیزات، ساخت و گرمایش و تهویه مطبوع و نیز طراحی تیم های Piping.
مهندسین Piping موظفند پروژه را طوری هدایت کنند که اهداف نهایی پروژه تامین شود برخی از این مسئولیت ها شامل موارد زیر است:
- انجام مراحل طراحی مهندسی کارخانه فرآیندی و ارائه طرح سیستم Piping
- تحلیل تنش لوله‌ها
- طراحی تکیه گاه‌ها
- پیشگیری از واماندگی و خروج سیال از سیستم
- به پایان رساندن موارد مشخص شده در قرارداد پروژه
- ارتباط با بخشهای دیگر پروژه به منظور هماهنگی میان تمام گروه‌های مربوطه
و تطابق لازمه با مشخصات استاندارد، مشخصات فنی، برنامه زمانبندی تعیین شده و در نهایت بودجه در نظر گرفته شده است.
برای کنترل تمامی فازهای طراحی، آنالیز، تدارکات، ساعت و نصب لوله ها و تکیه گاهها و سایر قسمتهایی که در شکل گرفتن تیم Piping لازم است سندهای فنی موجگود است که ابزار و روشهای لازم را فراهم می کنند.
مهندسین Piping با مطالعه دقیق نیازها تشخیص می دهد که چه مدارکی لازم است و در چه زمانی باید مورد استفاده و یا برای تایید به دیگر اعضای پروژه تحویل داده شود.
مدرک های مورد نیاز در مهندسی ‍Piping شامل موارد زیر است:
• دیاگرام جریان یا فرآیند Process Flow Diagram (PFD)
• دیاگرام لوله کشی به همراه ابزار دقیق  Piping and Instrument Diagram (P&ID)
• Line List لیست خطوط
• Piping Specification مدارک محدود و یا مشخصات فنی کار
• Plot Plan جانمایی کلی واحد فرآیندی
• Piping Layout نقشه های طراحی لوله کشی
• ایزومتریک لوله کشی Piping Isometric
• ایزومتریک ساپورت Support Isometric
• نقشه های مرکب
• نقشه های قیود و تکیه گاهها
• مدل اشل Scale Model
• گزارشهای مربوط به تحلیل تنش
• نقشه های مربوط به بازرسی در حال سرویس
• گزارش تغییرات در طراحی
دیاگرام جریان یا فرآیند (PFD)
نقشه شماتیکی است که تعریف کلی از فرآیند سیستم را توسط نمایش تجهیزات و خطوط اصلی فرآیند همراه با مشخصات پروسی این خطوط ارائه می دهد این مشخصات عموماً شامل درجه حرارت و فشار کاری (عملیاتی)، دبی جریان، دانسیته و ویسکوزیته، میزان و یا درصد عناصر مهم در خطوط مختلف می باشد. این مهم توسط مهندسی شیمی- فرآیند آماده شده و هدف پروژه و نحوه فعالیت کارخانه را از لحاظ جریان فرآیند معین می کند این دیاگرام در مرحله Basic Design ایجاد می شود.
دیاگرام لوله کشی به همراه ابزار دقیق (P&ID)
سندی که براساس P.F.D پایه گذاری می شود وی با جزئیات کاربردی
Piping and Instrument Diagram می باشد.
این دیاگرام مشخصات فرآیندی تجهیزات، اجزاء و اقلام مورد نیاز در سیستم لوله کشی نیازهای ابزار دقیق و محل قرارگیری آنها، نحوه اتصالات لوله ها را بین تجهیزات مختلف، سیستم عایق بندی، سایز لوله ها، کلاسهای مختلف کاری براساس نوع سرویس و فشار کاری (Rating)، خطوط شیبدار و مقدار شیب، جهت جریان و… را براساس شماره خطها نشان می دهد. نکته قابل توجه در توضیحات بالا این است که آندسته از اقلام لوله کشی که در طراحی Piping Layout (چیدمان لوله‌کشی) مورد نیاز واقع می شوند در نقشه P&ID دیده نمی شوند. از جمله زانویی ها که دقیقاً بستگی به طریقه چیدمان لوله کشی دارند.
نکته دیگر در این مبحث این است که مجموعه سرویس که تعیین کننده جنس لوله و فشار کاری که اصطلاحاً Rating می گویند را با کلاس کاری نمایش می دهند. نکته بعدی که در (P&ID) به آن اشاره می شود.
که برای ارجاع به Line List پروژه Piping بکار می رود این شماره تا وقتی که پارامترهای طراحی تغییر نکند ثابت باقی خواهد ماند لذا وقتی یک شماره خط تغییر می کند.
باید انتظار داشت که برخی از پارامترها از قبیل سرویس خطوط (سیالی که در داخل لوله جریان دارد)، ماده بکار رفته، دما، فشار و یا هر ترکیب دیگری از این خصوصیات تغییر کرده باشد.
به طور خلاصه شماره خطوط شامل اطلاعات زیر است:
- قطر اسمی
- سرویس داخل لوله
- اعدادی که شماره خط را مشخص می کند
- کلاس کاری
بعنوان مثال CWS-1005-150CS-16 یک شماره خط است که به ترتیب از سمت راست مشخص کننده لوله با قطر اسمی ۱۶ اینچ و کلاس کاری ۱۵۰CS به معنای ۱۵۰ پوند rating و جنس کربن استیل CS و شماره خط ۱۰۰۵، در یک سیستم تغذیه آب سرد Cooling Water Supply.
Line List
اعداد نشانگر شماره خط در P&ID به منظور مشخص شدن در لیست خط
(Line List) در نظر گرفته می شوند. لیست خط شامل تمام خطوط پروژه می شود که با توجه به سیستم مربوطه و سپس با توجه به اعداد نشانگر طبقه بندی می شوند. این لیست تمام پارامترهای طراحی خط مربوطه شامل قطر لوله، ضخامت دیواره، نوع سیال، دمای طراحی و دمای کاری جنس ضخامت عایق و استاندارد بکار رفته را در بر می گیرد. علاوه بر Line List اکثر پروژه ها لیستی از شیرهای مورد استفاده در سیستم Piping نیز دارند شماره شیر که برای هر شیر بطور منحصر به فرد تعیین می شود، سیستم مربوطه، کلاس و احتمالاً نوع شیر را مشخص می کند؛ نمونه Line List در ادامه آورده شده است.
لیست تجهیزات (Equipment List)
این مدرک تجهیزات را که باید در محدوده واحد فرآیند یا واحدهای جانبی قرار گیرند همراه با شماره بندی توضیحات فرآیندی لیست می کند. نمونه لیست تجهیزات در ادامه آمده است.
Piping Specification
مدرکی است که براساس استانداردهای مختلف طراحی خارج می شود. چکیده استانداردهای طراحی است. این مدرک محدودیت های کاری را در طراحی و خرید و ساخت و ساز و… براساس مسائل اقتصادی منطقه، مسائل فنی و هماهنگی گروههای مختلف کاری ایجاد می شود. این مدرک در حقیقت بایدها و نبایدهای موجود در استاندارد را پوشش می دهد.
مزیت های این مدرک شامل موارد زیر است:
۱- جلوگیری از اتلاف دقت  در پروژه در مراجعه به تک تک استانداردها.
۲- سلیقه ای کار نشدن پروژه و یک دست و تیپ بودن کار.
۳- جلوگیری از اشتباهات فنی در مسائل حائز اهمیت.
۴- مسائل و محدودیت اقتصادی منطقه در موجود و یا نبودن امکانات ساخت و یا خرید از جمله مهمترین Specها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- Piping Material Specification (P.M.S)
- Insulation Specification
- Painting Specification
- Supporting Specification
Plot Plan
Plot Plan یکی از مدارک مهم وکلیدی می‌باشد که طی فاز مهندسی ایجاد می‌گردد و از آن برای جانمایی تجهیزات و قسمتهای مختلف مانند واحدهای پروسس، لوله کشی و… و همچنین ثبت روال فعالیتهای عمده مهندسی و ساخت استفاده می گردد.
Plot Plan واحد فرآیند عبارت است از یک نقشه آرایش یافته که مشخص کننده محدوده کار یک کارخانه، جاده، ساختمانهای صنعتی و غیرصنعتی، تجهیزات و محل قرارگیری آنها سازه های مورد نیاز واحد، مانند Piperack (سازه ای است که لوله به صورت دسته بر روی آن قرار می گیرد) و… که این موارد برای یک فرآیند مشخص طراحی می گردد.

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه نقش مهندسی Piping در پروژه های ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 446
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود پروژه نقش پل در رابطه با شهر اصفهان

نقش پل در رابطه با شهر اصفهان

فهرست مطالب
مقدمه ۶
تاریخچه پل خواجو : ۱۱
تغییر کارکرد پل خواجو: ۱۳
تغییرات پل خواجو: ۱۵
تزئینات پل خواجو: ۱۷
تاریخچه سی و سه چشمه ( الله وردیخان ) : ۱۸
تغییر کارکرد سی و سه پل : ۲۱
تزئینات سی و سه سه پل : ۲۵
تعمیرات سی و سه پل ( الله وردیخان ): ۲۵
پلهای اولیه ۲۸
پل سازی تا عهد هخامنشی ۲۹
پل سازی در عهد آشوریها ۲۹
پل سازی در زمان اورارتوها ۳۳
پل سازی در عهد مادها ۳۴
پل سازی در عهد اشکانیان ۴۶
پل سازی در عهد ساسانیان ۴۸
پل کوار : ۵۰
پل تنگاب : ۵۰
پل مورد : ۵۰
پل پیرین : ۵۰
پل خیر آباد : ۵۱
پل سازی در دوران اسلامی ۵۵
پل سازی در قرن چهارم ۵۹
پل سازی در عصر غزنویان ۶۳
از این دوره چند سد و پل مخروبه باقی مانده که گویای تحرک معماری در پل سازی و سد ۶۳
پل سازی در دوره سلجوقیان ۶۵
پل سازی در دوره ایلخانیان ۶۸
پل سازی در دوره تیموریان ۶۹
پل سازی در عصر صفوی ۷۰
سی و سه پل ۷۱
پل خاجوا ۷۲
راه شمالی : ۸۰
راه مازندران – گیلان : ۸۲
پل سازی در دوره افشاریه ۸۳
پل سازی در دوره زندیه ۸۴
پل سازی در دوره قاجاریه ۸۴
معماری پلها ۸۷
استفاده از مهار چوبی در طاقها : ۱۰۲
کانه یا کنو : ۱۰۳
کنوهای آشکار : ۱۰۵
کتیبه ها : ۱۰۸
تاسیسات مربوط به پل : ۱۱۴
دیواره سازی : ۱۱۵
مصالح ساختمانی پلها : ۱۱۵
آسیب پذیری پلها ۱۲۰
احداث اتاق ۱۲۵
پل آصف الدوله _ کرج ۱۲۶
پل شاه عباسی محمد آباد _ قزوین ۱۲۶
موقعیت : ۳۷ کیلومتری جنوب قزوین، ده کیلومتری ۱۲۶
پل دلاک – قم ۱۲۷
موقعیت : در مسیر راه قدیمی تهران _ قم در نزدیکی ۱۲۷
پل هشت چشمه_ سرخ ده ساوه ۱۲۷
موقعیت : شمال غربی روستای سرخ ده، صد متری پل ۱۲۷
پل دودهک _دلیجان ۱۲۸
پل لوشان –  لوشان ۱۲۸
موقیعت:شهر لوشان ۲۸ کیلومتری جنوب شهر رودبار ۱۲۹
پل انبوه _ رودبار ۱۲۹
پل لاله دشت – کوچصفهان ۱۳۰
موقعیت : شهر کوچصفهان، خیابان طالقانی بر روی  نهر ۱۳۰
پل خشتی _ لنگرود ۱۳۰
موقعیت : شهر لنگرود در ۵۰ متری میدان انقلاب، بر ۱۳۰
پل فرح أباد_ ساری ۱۳۱
موقعیت : نزدیک شهرک فرح أباد( خزر شهر فعلی) واقع در ۱۳۱
پل آجی چای _ تبریز ۱۳۱
.موقعیت : شمال غربی شهر تبریز_ در مسیر خیابان خلبان ۱۳۲
نوع پلان: ۱۶ چشمها پایه ها با آب برهای نیم دایره و مثلثی ۱۳۲
پل سنگی – تبریز ۱۳۲
موقعیت : در شمال غربی شهر تبریز، بر روی تلخه رود ۱۳۲
با قوری چای. ۱۳۲
پل ابراهیم آباد – اردبیل ۱۳۳
موقعیت : در محله ای به همین نام، خیابان پاسداران بر ۱۳۳
پل ورسک – فیروز کوه ۱۳۳
موقعیت : بین کوههای فیروز کوه، و نزدیک روستای ۱۳۳
فهرست منابع و ماخذ : ۱۳۵
مقدمه
در ارتباط با شهرهائی که با رودخانه همراه بوده اند و نقش رودخانه عامل مهمی در حیات آنها داشته است پل مطرح می شود.اصفهان شهری در کنار رودخانه ی زاینده رود به همراه موقعیت خاص خویش در منطقه پر عبور از قدیم تا کنون در ارتباط با رودخانه نقش مهمی را در جهت سازه های مختلط با پل داشته است.
یهودیه و جی دو شهر در منطقه اصفهان امروزی به وسیله پل شهرستان به بخش جنوبی رودخانه زاینده رود مرتبط می شوند.
پل شهرستان دارای چندین اهمیت در منطقه به حساب می آید در درجه اول تنها راه ارتباطی با بخش جنوبی رودخانه و در درجه بعدی به عنوان مرکز کنترل در جهت ورود و خروج اجناس باجگیری شناسائی افرادی که به منطقه وارد و خارج می شود.
گفته میشود که پلی نیز در قبل از صفویه در منطقه اصفهان ساخته می شود و این پل در جای فعلی پل خواجو قرار داشته است و با طرح اندازی جدید توسط شاه عباس برای شهر اصفهان در جهت تقویت شبکه ارتباطی خویش که بر مبنای چهار باغ قرار داشته این پل مسدود می گردد که بعدها پل خواجو طراحی می شود.
البته بایستی توجه داشت که هنوز پل خواجو در این زمان طرح نبود و پل عباس آباد پلی که در این قسمت قرار داشته مورد توجه بوده است.
بستن پل خواجو به عنوان راه ارتباطی در جهت برگردان شبکه اقتصادی از جهت شرق به غرب بوده است وبعدا” که قدرت حکومتی صفوی در اصفهان پای محکم می کند شاه عباس با ساختن پل خواجو در این مکان شبکه سازی کالبدی اصفهان را کامل می سازد.
عاملی دیگری نیز در ساختن پلها در این شهر مورد توجه بوده و آن بنای این پلها به صورتی متفاوت از دیگر پلها در کشور. این عمل به صورت خاصی جامع عمل به خود پوشانیده است.
الف ـ نمای پلها شباهت به کاروانسرا در دوران صفویه دارد و مخصوصا” با توجه به قسمت شاه نشین پل و بر جهان ابتدا و انتهای این شباهت بیشتر می گردد.البته این شباهت را شاید بایستی در جهت ارتباطات بین شهری مطرح میگردد و پل همین موقعیت را در دو قسمت رودخانه ایفا می کند.
ب ـ حجم پلها شبیه به حجم پلهای اروپایی قرون رنسانس است(فلورانس ـ ونیز) که در ارتباط با مردم ساخته میشوند ـ فرم غرفه هائی به عنوان فروش تفریح چایخانه ها و غیره که پلهای دوران صفویه نیز شاید در این جهت تقلید شده باشند ولی به علت موقعیت سوق الجیشی که پیدا میکند شاه عباس را از این تفکر منصرف میسازد.
این دو عامل (الف و ب ) با منظر شهری ارتباط خاص بر قرار می سازند مجموعه بیشه ها ـ رودخانه و بالاخره عمارتی میان آب حتی در این مسئله کاربدان جای می رسد و مسئله ارتباطی پل در مرحله دوم قرار می گیرد. دو پل الله وردیخان و خواجو از نظر فنی ساختمان نیز در حدی مطرح می شوند که صرف نظر از عامل عبوری به عنوان پل مطرح کننده مسئله تقسیم آب تفریح و بالاخره داد و ستد مردم قرار می گیرند.بخش تقسیم آب پل خواجو شاید با جرا‍‏‎‏‏ٌت بتوان به عنوان یک شاهکار فنی ساختمانی مطرح ساخت که امروزه با پیچیدگی فراوانی در کیلومتری به چند دورتر صورت می گیرد. عامل تقسیم آب به همراه مادیها( جویهای تقسیم به اراضی آب ) در سطح منطقه جز طرحهای مهندسی و طرح انداز صفوی شیخ بهائی دانست در جمع سازه های کالبدی شهر اصفهان به خوبی قدرت حکومتی مشاهده می گردد که این قدرت با سیاست خاص برنامه ریزی شهری و با شناخت بر عوامل اقتصادی مردم که همه چیز را تابع خویش می کند چگونه قدمت و استحکام خویش را در جامعه ای پایدار ساخته و حتی بعد از انقراض قدرت حکومتی به عنوان استثنا ٌ در تاریخ این شهر با تمام آن خصوصیات با جزئی تغییرات قدرتهای حکومتی دیگر باقی و بر جا می ماند.
مراحل اهمیت رودخانه به همراه پلهایش به صورت زیر می توان عنوان کرد:
الف ـ یهودیه قلعه تبرک جی به همراه پل شهرستان پل مارنان.
ب ـ مسجد جامع میدان کهنه، قلعه تبرک پل شهرستان،پل مارنان.
ج ـ مسجد جامع میدان نقش جهان، چهار باغ، پل الله وردیخان.
د ـ مسجد جامع میدان نقش جهان،چهارباغ. پل الله وردیخان،پل مارنان، پل خواجو.
چهار باغ برای شاه عباس در طرح جدید شهری که عنوان می کرد اهمیت زیادی داشت و در این جهت بود که می خواست اولاٌ قدمت و کشش شاهرگ اقتصادی بازار را از طرف شرق به غرب برگردانیده شود. دوما” با تضعیف این عامل اقتصادی عامل بعدی یعنی پل شهرستان ضعیف می شد و در نتیجه دیگر آن کنترل هائی که گذشت مفهومی برای آن پل پیدا نمی کرد و پل الله وردیخان در انتهای چهار باغ اهمیت می یافت. در جهت تقویت پل الله وردیخان شاه عباس حتی به ایجاد منطقه ای ارمنی نشین در زیر رودخانة زاینده رود در بخش جنوبی غربی می کند و عبور و مرور ارامنه از پل الله وردیخان باعثی بر رونق این پل و شبکه چهارباغ می گردد.اساس شبکه بندی سازه اصفهان صفوی بر روی بازار از مسجد جامع میدان نقش جهان خیابان چهارباغ و رودخانه زاینده رود قرار دارد.پل خواجو اهمیت خاصی در این زمان داشته و با ساختن قصری خصوصی در ابتدای آن (قصر میرزا علیخان ) در واقع عبور و مرور از روی این پل بسته می شود.
طرح جامع شهر صفوی اصفهان با در نظر گرفتن عامل آب بعنوان عصاره حیات جامع مطرح شده و با توجه به این تمام فرمهای شهری انجام میگیرند .
طراحی براثر مادیها طراحی که منشع از سرچشمه اصلی بوم یعنی زاینده رود میگردد . طراحی بر اساس خیابانهای جدید مانند چهارباغ و چهارباغ صدر که مجددا” براساس عامل اقتصادی که بعد ازعامل کشاورزی مرحله قبل بعنوان تجارت زندگی روزمره به همراه بازا رو عبور از پلهائی که از رودخانه ی زاینده رود می گذرند و بالاخره خود رود خانه ای زاینده رود با انجام تقسیمات حیاتی آب در کننده هائی چون پل خواجو و تفریگاههای چون پل الله وردیخان مطرح میشود .
موقعیت امروزی سازه کالبدی شهر اصفهان چیست ؟ چندین پل مجموعهای مختلف و اهمیتها … پلهای امروز بر روی زاینده رود که نقشی در حیات اصفهان بازی میکنند عبارتند از:
الف ـ پل خواجو
ب ـ پل الله وردیخان
ج ـ پل آذر
د ـ پل فلزی
ه ـ پل وحید
و ـ پل بزرگمهر
پلهای آذر ، فلزی ، وحید با توجه به ابعادشان بایستی جوابگوئی مهمی در حیات اصفهان داشته باشند بخصوص با ممنوعیت کامیون و اتوبوس از پلهای خواجو و الله وردیخان اما می بینیم که چه بی حساب این سه پل اخیر برروی زاینده رود زده شده اند و شاید فقط در مرحله ای پل وحید بتواند جوابگوی صحیح نیاز به شهر بشود .
پل الله رودیخان درست در محور مقابل چهارباغ مرکز حیاتی شهر صفوی اصفهان مطرح میشود و از طرف دیگر پل خواجو نیز در همین موقعیت را با چهار باغ صدر بازی  می کند در صورتیکه پل آذر مطلقا” درچنین وضعی قرار ندارد و پل فلزی تقریبا به علت کور بودن یکطرفه بودن خیابان منتظری در مقابل خیابان حکیم نظامی عملکرد صحیح خود را ندارد و تنها شاید منهای پل وحید با تکمیل شبکه اتوبان کمربندی اصفهان در جهت ارتباط با خیابانهای خیام و وحید و شریان ارتباطی بین شمال و جنوب کشور از طریق جاده تهران و جاده شیراز و ذوب آهن و شهر کرد مفهومی واقع به خود گیرد .
درجمع مطالب گذشته دقیق به مهم بودن پلهای الله وردیخان و خواجو از نظر مردم و ارتباطات شهری پی می بریم و این بدان معنی است که امروز نیزبا اینکه سه پل جدید بر روی رودخانه شهر موجود هستند ولی این دو  پل نه ازرونق افتاده اند و نه خود را باخته دارند .

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه نقش پل در رابطه با شهر اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود مقاله مصالح کاشی سیمان و رسها

مصالح (کاشی سیمان رسها )

فهرست مطالب
کاشی : ۲
انواع کاشی ۵
الف) کاشی دیواری ۷
ب)کاشی کف( سرامیک): این کاشی نیز مانند کاشی دیواری در ابعاد مختلف تولید ۸
- کاشی جسمی ۱۰
مراحل ساخت کاشی ۱۱
رنگ‌آمیز ۱۲
ابزارهای مورد استفاده در ساخت کاشی: ۱۳
طرز تهیه و ساخت کاشی ۱۶
قالب‌گیری و شکل‌دادن: ۱۶
تاریخچه هنر کاشی‌کاری در جهان: ۱۸
برای خدا و شاهزادگان زمینی ۲۲
شکوه ترسیم‌شده ۲۶
تفوق علم طراحی ۳۱
دنیای نو ۳۳
عصر حاضر ۳۶
تاریخچه هنر کاشی‌کاری در ایران ۴۱
چکیده مطالب ۴۴
سیمان ۴۷
تاریخچة رواج سیمان در ایران ۴۸
مواد تشکیل دهنده سیمان پرتلند ۴۹
روند تهیة سیمان ۵۰
روند تهیه سیمان ۵۲
انواع سیمان پرتلند از نظر جنس ۵۲
۱-سیمان پرتلند نوع(۱) ۵۳
۲-سیمان پرتلد نوع(۲) ۵۳
۳-سیمان پرتلند نوع(۳) ۵۳
۴-سیمان پرتلند نوع(۴) ۵۳
۵-سیمان پرتلند نوع(۵) ۵۴
سایر انواع سیمان پرتلند ۵۴
انبار کردن سیمان ۵۵
کوره گردنده خفته ۵۶
اجزای کوره گردنده خفته ۵۶
پیدایش و تشکیل رسها ۵۹
ساختمان عمومی رسها: ۶۴
خواص رسها ۶۹
انواع خاکها در رابطه با نسبت فراکسیونهای قطر ذرات مختلف: ۷۳
خاکهای سنگلاخی ۷۴
خاکهای شنی ۷۴
منابع : ۷۵
بخش اول :
کاشی
کلمه کاشی از واژه لاتین tegula مشتق شده از فعل tegere می‌باشد که معنی پوشاندن یا پوشش‌دادن است لازم به ذکر است که این واژه در زبان رومی‌ها به کاشی‌های بام اطلاق می‌شده کاشی را بعنوان قطعاتی مسطح سطحی از سفالینه پخته شده در نظر می‌گیریم که در کف‌ها و دیوارهای ساختمانها استفاده می‌شود و اغلب بخاطر ایجاد مانعی جهت نفوذ آب به بدنه کاشی و نیز جهت خلق رنگ و نقش متنوع آنها را لعاب می‌دادند معمولاً به لحاظ جنبه‌های عملی و زیباکاری از کاشی استفاده می‌گردد. یک سطح مفروش به کاشی و سطحی کاملاً‌ بهداشتی نفوذناپذیری در برابر آب و مناسب نظافت خواهد بود. و با وجود اینکه در مقابل آتش مقاوم است لیکن بخوبی گرما را در محیط پخش می‌نماید. معمولاً تزئین کاشی‌ها به روشهای مختلفی انجام می‌گیرد. گاهی اوقات تصویری واحد گاهی منظره‌ای کامل و زمانی نیز نقوش مرموز که البته ریشه در مسائل آموزشی دارد با باورهای نمادین ملل طرح این کاشی‌ها را تشکیل می‌دهند. گاهی اوقات فقط در مورد زیبائی سطحی کاشی بحث می‌شود که البته این نکته مهم نیز حکایت از اهمیت طرح‌ها بافت‌ها، لعاب‌های رنگی دارد که همیشه چشمها را خیره ساخته است. شکلهای کاشی بسیار متنوع است و اما وجه تشابه تمامی آنها در این است که فقط مناسب پوشش سطوح هستند( که معمولاً صاف و یکدست و گاهی اوقات نیز کوژ دارند) و به همین علت می‌توان به راحتی آنها را بدون ایجاد خسارت به ساختمان و از سطوح جدا ساخت. این خصوصیات سبب تمایز کاشی از دیگر پوششهای سرامیکی مانند آجرهای لعابدار، سفالینه‌های بدون لعاب، یا بلوک‌های کوچک لعابدار شده‌است. انواع مذکور معمولاً پس از نصب جزء لازم ساختمان به شمار می‌آیند و به آسانی نمی‌توان آنها را انتقال داد اساساً کاشی را جسمی دوبعدی یا دوکاره محسوب می‌کنند چرا که تمایز بین اثر ظاهری کاشی و کاربرد آن امری تقریباً محال است.۱
یکی از دلائل استفاده از کاشی مسئله محکم‌بودن، مقاوم‌بودن این ماده در مقابل حوادث طبیعی مانند باد، باران، آفتاب. عناصر شیمیای و کنش‌ها و واکنش‌های فیزیکی در ساختمان می‌باشد. کاشی که پوششی از لعاب روی آن می‌نشیند بعد از انجام مراحل پخت به دلیل شیشه‌ای بسیار مقاوم سخت و در مقابل جذب آب نفوذ‌ناپذیر می‌باشد. علاوه بر استحکام مناسب این ماده عوامل دیگری نیز در بکارگیری کاشی مؤثر بوده‌اند از جمله:۱- دسترسی آسان به مواد اولیه ۲- همآهنگی و هم‌سنخ‌بودن کاشی با آجر
۳-‌شرایط جغرافیایی اعم از آب و هوا ومنابع طبیعی و درست ۴- تنوع رنگ و انعطاف‌پذیری کاشی.۲
- تنوع رنگها و انعطاف‌پذیری کاشی- همانطور که ذکر شد آجر و کاشی از قابلیت انعطاف‌پذیری عجیبی برخوردارند به نحوی که می‌توان کاشی را به ریزترین قطعات ممکن( معرق) و بزرگترین قطعات درآورد. همچنین می‌توان این قطعات را در منحنی‌ها، طاق‌ها و قوس‌ها مانند تزئینات مقرنس نیز مورد استفاده قرار داد. «عنصر زیباشناختی مهمی که ایران برای معماری مساجد به ارمغان آورد رنگ‌آمیزی بیرون و درون است.» این رنگ‌آمیزی که با کاشی‌های الوان صورت می‌گیرد علاوه بر زیبایی و جذابیت برای تأثیرگذاری بر بخش‌هایی از معماری مانند محراب، رواق و کتیبه‌ها مؤثر بوده است چنان که « درک هیل» در کتاب معماری و تزئینات اسلامی می‌گوید:« تکنیک استفاده از رنگ برای مشخص‌کردن عناصر ساختمانی یا تریینی به منظور تأکید بر برخی قسمتهای ساختمان یا تزیین به صورت یک ویژگی همیشگی معماری اسلامی باقی‌مانده‌است. استفاده از کاشی‌های الوان فضای معماری اسلامی را دگرگون کرده و هیچ‌گاه در صدد آن نبوده که ماهیت معماری را تحت تأثیر خودش قرار دهد. بلکه بزرگترین قدرت کاشی تزیین الوان، تغییر مشکل یک ترکیب کاملاً ساختمانی به ترکیبی درخشان بود که در آن توده‌های معماری، طرحهای تزیینی و رنگ با یکدیگر درآمیخت در عین اینکه هر یک اصول و ویژگی خاص خود را دارند. ملاحظه می‌شود که استفاده از کاشی‌های الوان برای ارتقا معنوی و زیبایی فضای معماری به کار گرفته‌شده نه برای پوشاندن نقائص و کاستی‌های فضای معماری« اصولاً کاشی‌کاری برای تأکیدگذاری و تجلی بخشی بر اعضای ساختمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت نه به نیت پوشاندن زیر کار یا پنهان‌کردن خرده نقایص بنایی.» بنابراین به هیچ عنوان تزئینات معماری در ستیز با فضای معماری بر نیامده‌اند بلکه کاشی‌ها در کمال آرامش به بدنه معماری اسلامی تکیه‌‌زده‌اند و فضای بهشت‌آسا برای آرامش روح و روان ساخته‌اند.۱
انواع کاشی
از آثار بدست آمده چنین برمی‌آید که کاشی‌هایی که در اندازه‌های متفاوت چهارگوش و یا به شکل دایره یا اشکال غیرهندسی که در کنار کاشی‌های کتیبه‌ای به کار رفته‌ست قبل از ق ۱۲ میلادی ساخته‌نشده و نمونه‌های قبلی به صورت فاحشی با کاشی‌های کارگاه کاشان- که شاخص عالی‌ترین و فراوان‌ترین نمونه‌هاست- چه در کیفیت ساخت چه در مهارت نقاشی روی کاشی متفاوتند.۲
بعد از به کاربردن کاشی‌های مربع شکل کاشی معرق در سطوح داخلی و خارجی بنا که قابل استفاده بود به کار گرفته‌شد اما در روی گنبدها که در زمستان در معرق برف و یخبندان قرار می‌گرفت و در عوامل طبیعی تاب نداشت از آن استفاده نمی‌شد بلکه به جای آن کاشی‌هایی با ضخامت چند برابر کاشی معمولی استفاده می‌کردند که به کاشی نره‌ای نام داشت.  کلمة معرق که برای نوعی کاشی که استفاده می‌شود کلمه‌ای عربی‌ست و به معنای دژ- برج و باروری مستحکم و به معنای دیگر معقل از گره‌زدن زانوی شتر حاصل می‌شود و در کاشیکاری نقوشی که از ترکیب در خانه‌های شطرنج به شکل مربع و مربع مستطیل و از پیچش قطعات در جوار یکدیگر انجام می‌شود.

 



:: موضوعات مرتبط: عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله مصالح کاشی سیمان و رسها ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 12 صفحه بعد